ΟΜΙΛΙΑ ΤΟΥ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΧΑΝΙΩΝ ΜΑΝΟΥΣΟΥ ΒΟΛΟΥΔΑΚΗ ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΗ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΝΟΜΟΥ «ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΘΕΜΑΤΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ»
02/10/08
Το λόγο έχει ο Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας στο Νομό Χανίων κ. Μανούσος Βολουδάκης.
Ορίστε, κύριε Βολουδάκη.
ΜΑΝΟΥΣΟΣ ΒΟΛΟΥΔΑΚΗΣ: Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ο Υπουργός μεταφορών έχει φέρει για ψήφιση στη Βουλή μια καλή λύση για την Ολυμπιακή.
Είναι μία λύση η οποία είναι σύμφωνη με το πρόγραμμα του κόμματος το οποίο ψήφισε ο ελληνικός λαός στις δύο τελευταίες εκλογικές αναμετρήσεις, μία λύση η οποία εξασφαλίζει ότι θα συνεχίσει να πετάει η Ολυμπιακή, η οποία εξασφαλίζει ότι οι εργαζόμενοι δεν θα χάσουν τη δουλειά τους, εξασφαλίζει ότι η άγονη γραμμή και τα νησιά θα συνεχίσουν να εξυπηρετούνται, εξασφαλίζει ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν θα έλθει να ζητά άλλες επιστροφές χρημάτων από την Ολυμπιακή και εξασφαλίζει επιπλέον ότι ο φορολογούμενος δεν θα συνεχίσει να επιβαρύνεται μ’ ένα εκατομμύριο ευρώ την ημέρα, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα.
Οι αντιδράσεις της Αντιπολίτευσης και ειδικά της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης κατά την άποψή μου κυριαρχούνται από ακραία πολιτική υποκρισία. Ακούσαμε και τον κοινοβουλευτικό εκπρόσωπο του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και τον εισηγητή του να ισχυρίζονται ότι το 2004 παρέδωσαν την Ολυμπιακή σαν μια υγιή οικονομικά επιχείρηση, μια επιχείρηση εύρωστη που δεν χρωστούσε, δεν είχε ελλείμματα κ.λπ. Ο Υπουργός απάντησε με στοιχεία.
Κύριε Υπουργέ, πιστεύω ότι δεν χρειαζόταν να απαντήσετε με στοιχεία. Εάν κάποιος λέει ότι το 2004 η Ολυμπιακή ήταν μια υγιής επιχείρηση και βγαίνει και το λέει στον ελληνικό λαό, αυτό θα έπρεπε εμείς να το κάνουμε προεκλογικό σποτ γιατί μ’ αυτόν τον τρόπο δύο πράγματα καταδεικνύονται, είτε ότι η Αξιωματική Αντιπολίτευση δεν έχει επαφή με την πραγματικότητα στο συγκεκριμένο θέμα, είτε ότι εκλαμβάνει τους Έλληνες πολίτες για ανθρώπους αφελείς και αμνήμονες και φυσικά δεν είναι ούτε το ένα, ούτε το άλλο.
Το 2004 η Ολυμπιακή δεν ήταν μία υγιής επιχείρηση, όπως δεν είναι και σήμερα. Σήμερα έρχεται μία καλή λύση την οποία μπορούμε να βελτιώσουμε, αλλά εσείς δεν προτείνατε τίποτα. Αντίθετα, τα προηγούμενα χρόνια κάνατε τρεις προσπάθειες να την αποκρατικοποιήσετε εσείς, δηλαδή πάνω στις αρχές που και σήμερα χρησιμοποιούνται. Αν ήταν τόσο υγιής, γιατί θέλατε να την αποκρατικοποιήσετε;
Το κράτος είναι κακός επιχειρηματίας, αυτό το γνωρίζουμε. Αυτό οδήγησε στα ελλείμματα τα οποία σήμερα αντιμετωπίζει η Ολυμπιακή και γι’ αυτό πουθενά στην Ευρώπη δεν είναι υπό κρατικό έλεγχο οι αεροπορικές εταιρείες. Μπορεί σε κάποιες να έχουν ποσοστά ακόμα τα κράτη, αλλά κρατικός έλεγχος δεν υπάρχει πουθενά.
Ορισμένοι, έχοντας ίσως ελλιπή πληροφόρηση σε σχέση με το τι συμβαίνει στον έξω κόσμο, προσπαθούν να αντλήσουν επιχειρήματα κατά της τροπολογίας που συζητάμε σήμερα από τη διεθνή χρηματοπιστωτική κρίση και από τις παρεμβάσεις ορισμένων κυβερνήσεων υπέρ τραπεζών και λένε: «Καλά, αφού παρεμβαίνει η βελγική κυβέρνηση για τη FORTIS ή την DEXIA ή η γαλλική κυβέρνηση, γιατί δεν μπορεί να το κάνει η ελληνική Κυβέρνηση για την Ολυμπιακή;».
Σοβαρολογείτε, κύριοι συνάδελφοι; Αυτά που συμβαίνουν στην Ευρώπη και στην Αμερική σήμερα είναι έκτακτα περιστατικά και καλούνται οι κυβερνήσεις σε μία περίπτωση να παρέμβουν και να ενισχύσουν τις επιχειρήσεις. Εδώ μιλάμε για μία κατάσταση όπου επί τριάντα χρόνια και βάλε έχουμε μία επιχείρηση την οποία συντηρεί ο Έλληνας φορολογούμενος. Είναι συγκρίσιμα τα μεγέθη; Ασφαλώς και όχι. Μάλιστα, εάν προσέχατε λίγο περισσότερο το τι συμβαίνει στην Ευρώπη και στην Αμερική αυτήν τη στιγμή, θα γνωρίζατε ότι υπάρχουν ισχυρές αριστερές φωνές κατά των παρεμβάσεων που κάποιες κυβερνήσεις σήμερα κάνουν υπέρ των τραπεζών ακριβώς με τη λογική ότι δεν είναι δυνατόν ο φορολογούμενος να επιδοτεί μια οποιαδήποτε επιχείρηση και κατά την άποψή μου εν μέρει έχουν δίκιο γι’ αυτό που συμβαίνει στο εξωτερικό.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, υπάρχει σήμερα κρίση στις αγορές, κρίση του χρηματοπιστωτικού συστήματος και σημειωτέον ότι δεν είναι η πρώτη φορά που υπάρχει. Πριν από είκοσι χρόνια υπήρχε αντίστοιχο θέμα στην Αμερική, στις αρχές της δεκαετίας του 1990 στην Ιαπωνία. Αυτά τα θέματα λύθηκαν και οι αγορές και οι κοινοβουλευτικές δημοκρατίες που στηρίζουν τις αγορές συνέχισαν να υπάρχουν και να λειτουργούν. Το να υποστηρίζει όμως κανείς ότι επειδή υπάρχει διεθνής κρίση σήμερα θα ξαναγυρίσουμε στο μοντέλο του κράτους-επιχειρηματία εμένα μου φαίνεται ανάλογο με το να πει κανείς ότι αν έχουμε έξαρση στα τροχαία ατυχήματα, θα καταργήσουμε τα αυτοκίνητα και θα γυρίσουμε στον αραμπά. Δεν γίνεται όμως έτσι.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το κράτος έχει μια δυσκολία διαχρονικά να ρυθμίσει ζητήματα που έχουν να κάνουν με την οικονομική δραστηριότητα ιδιωτών και της κοινωνίας γενικότερα. Έχουμε ένα τέτοιο θέμα στα ΚΤΕΛ. Οι Βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας του νομού Χανίων καταθέσαμε μια τροπολογία με την οποία επιχειρούμε να διορθώσουμε κάποια αδικία που συμβαίνει με την παρέμβαση της πολιτείας στη διαχείριση των ΚΤΕΛ της Κρήτης.
Το 2003 προσπάθησε η τότε Κυβέρνηση να ενοποιήσει τα 2 ΚΤΕΛ της Κρήτης, Δυτικής και Ανατολικής Κρήτης και να κατανείμει με ένα τρόπο το έργο τους.
Η πρόθεση πιστεύω ήταν αγαθή και θεωρώ ότι πρέπει να κάνουμε ό,τι είναι δυνατόν για να διατηρήσουμε την ενότητα της Κρήτης. Η πρόθεση ήταν αγαθή. Στην πορεία απεδείχθη ότι απέτυχε. Και απέτυχε για δυο λόγους. Δεν ήθελαν τα δυο μέρη να συνεργαστούν. Και δεν μπορεί κανείς δια της βίας να υποχρεώσει επιχειρηματίες. Γιατί για επιχειρηματίες πρόκειται, οι ιδιοκτήτες των λεωφορείων των ΚΤΕΛ είναι επιχειρηματίες. Δεν μπορείς να τους υποχρεώσεις να συνεταιριστούν αν δεν το θέλουν.
Ο ένας λόγος που απέτυχε είναι αυτός και ο άλλος λόγος που απέτυχε είναι γιατί έκανε άδικη μοιρασιά η τότε Κυβέρνηση του μεταφορικού έργου. Το ότι είναι άδικη η μοιρασιά το απέδειξε ανεξάρτητη μελέτη την οποία το Υπουργείο Μεταφορών παρήγγειλε πριν από 2 ή 3 χρόνια. Η μελέτη εκείνη σαν ρυθμιστή του ζητήματος επιλέγει την γραμμή Ηράκλειο-Χανιά, που είναι μια από τις βασικές γραμμές του νησιού και προτείνει την κατανομή της με 91% στο ΚΤΕΛ της Δυτικής Κρήτης και 9% στο ΚΤΕΛ της Ανατολικής Κρήτης. Αυτό γίνεται γιατί κατά τα άλλα οι γραμμές της Ανατολικής Κρήτης είναι καλύτερες, έχουν λιγότερη άγονη γραμμή και όπως ξέρετε τα ΚΤΕΛ υποχρεούνται να κινούνται και στην άγονη γραμμή. Αποζημιώνει λοιπόν κατά κάποιο τρόπο ο μελετητής το ΚΤΕΛ Δυτικής Κρήτης για την άγονη γραμμή που έχει, για τις λιγότερο χρυσοφόρες γραμμές, δίνοντάς του κάτι παραπάνω στην γραμμή Ηράκλειο Χανιά.
Έχουν γίνει σχοινοτενείς, ατελείωτες συζητήσεις μεταξύ όλων των ενδιαφερομένων και των πολιτικών φορέων του νησιού για να λυθεί το ζήτημα αυτό. Μέχρι σήμερα δεν έχει λυθεί.
Εμείς σήμερα καταθέσαμε μια τροπολογία η οποία μοιράζει τη γραμμή αυτή, όχι στο 91-9 που λέει η μελέτη, αλλά στο 80-20. Και πιστεύω επειδή έχουν γίνει πάρα πολύ εκτενείς συζητήσεις μεταξύ των φορέων και των εκπροσώπων τους ότι είμαστε ανοικτοί για μια κουβέντα πάνω σ’ αυτό. Μέχρι τώρα φάνηκε ότι δεν καταλήγουμε.
Κύριε Υπουργέ, πρέπει να αναλάβετε και εσείς την ευθύνη γι’ αυτό. Οι άνθρωποι αυτοί δεν θέλουν να συνεταιριστούν με την άλλη πλευρά. Είναι δικαίωμά τους. Δεν μπορούμε να τους υποχρεώσουμε, κύριε συνάδελφε. Πρέπει με κάποιο τρόπο η πολιτεία να λύσει το πρόβλημα. Εμείς κάναμε την προσπάθειά μας με την τροπολογία αυτή. Όμως σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε ούτε να αφήσουμε να παρατείνεται μια αδικία στην μοιρασιά που προκύπτει από την μελέτη την οποία ο προκάτοχός σας, κύριε Υπουργέ, είχε παραγγείλει, ούτε και μπορούμε βέβαια να υποχρεώσουμε τους ανθρώπους αυτούς να συνεργάζονται και να συνεταιρίζονται. Με το ζόρι παντρειά δεν γίνεται, κύριε Υπουργέ. Το ξέρετε και είμαι σίγουρος, ελπίζω, ότι και με μελλοντική σας σύντομη νομοθετική πρωτοβουλία θα πάρετε κάποια απόφαση γι’ αυτό.
Σας ευχαριστώ.