Εισερχόμεθα τώρα στη συζήτηση της με αριθμό 269/18-9-2012 επίκαιρης ερώτησης του Βουλευτή Α΄ Αθήνας της Νέας Δημοκρατίας κ. Προκόπη Παυλόπουλου προς τον Υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, σχετικά με την πορεία εφαρμογής του Ειδικού Επιχειρησιακού Προγράμματος για τη «Διοικητική Μεταρρύθμιση 2007-2013».
Παρακαλείται ο ερωτών Βουλευτής κ. Προκόπης Παυλόπουλος να πάρει το λόγο για δύο λεπτά.
ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Υπουργέ, κάνω αυτόν τον κοινοβουλευτικό έλεγχο μέσω της επίκαιρης ερώτησης που κατέθεσα για το πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση» όχι για τα πεπραγμένα τα δικά σας και οφείλω να το πω. Ζητώ από την Κυβέρνηση για ένα τεράστιας σημασίας πρόγραμμα, το οποίο χάθηκε στην κυριολεξία στο δρόμο, να μου πει τι συνέβη τα τρία χρόνια που πέρασαν. Και το συνιστώ στην Κυβέρνηση -και δεν αποτελεί πράξη, αν θέλετε, αναφοράς στο παρελθόν για το θεαθήναι τοις ανθρώποις- κάθε φορά να λέει τι είναι εκείνο που παρέλαβε, τι είναι εκείνο που είναι υποχρεωμένη να κάνει σε ελάχιστο χρονικό διάστημα και τι συνέβη τρία ολόκληρα χρόνια. Αλλιώς, κύριε Υπουργέ, σας το ξαναλέω, επειδή ο πολιτικός χρόνος στην Ελλάδα περνάει γρήγορα, εάν η Κυβέρνηση επωμιστεί όλες αυτές τις αμαρτίες, όπως αυτή που θα εξηγήσουμε τώρα, σε λίγο θα λέει ο κόσμος απ’ έξω: «Τα ίδια είναι, οι δύο μεγάλοι που φταίγανε, οι δύο κυβερνήσεις». Είναι λάθος αυτό, γιατί δεν είναι δικές σας οι αμαρτίες.
Πρόκειται, κύριοι συνάδελφοι, για ένα από τα σπουδαιότερα προγράμματα στο Δ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης, στο ΕΣΠΑ. Το είχαμε πάρει με πολύ κόπο, 631 εκατομμύρια ευρώ για τη διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας με σύμβουλο τον ΟΟΣΑ. Το καταφέραμε και το πήραμε. Το εξειδικεύσαμε σε ελάχιστο χρονικό διάστημα μέσα σε δεκατέσσερις – δεκαπέντε μήνες. Είναι εδώ το πρόγραμμα ολόκληρο -το επανακαταθέτω και πάλι στα Πρακτικά- όπου είναι οι οκτώ θεματικές ενότητες, τα έργα-σημαίες, είκοσι τον αριθμό, εξειδικευμένο κατά 35% και είκοσι επτά προκηρύξεις που είχαν γίνει ήδη μέσα σε δεκατέσσερις μήνες. Για όλα αυτά τα οποία ψάχνει η Κυβέρνηση να κάνει τώρα θα πω στη δευτερολογία μου τι είναι εκείνο το οποίο μπορούσαμε να είχαμε κάνει με κοινοτικούς πόρους και σύμβουλο τον ΟΟΣΑ και πώς το είχαμε προγραμματίσει για όλους εκείνους που μας λένε: «Τι κάνατε για την επανίδρυση του κράτους;».
Και όλα αυτά, κύριε Υπουργέ, ξέρετε γιατί έγιναν τότε. Έγιναν διότι φρόντισα πρώτα ως Υπουργός και ως Κυβέρνηση τότε να τελειώσουμε την ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Διότι ξέρετε πολύ καλά ότι η Ελλάδα το 2004 ήταν ηλεκτρονικά αναλφάβητη από πλευράς δημόσιας διοίκησης. Μέσα σε πεντέμισι χρόνια η Ελλάδα απέκτησε ηλεκτρονική διακυβέρνηση, το Πρόγραμμα ΣΥΖΕΥΞΙΣ και το ΕΡΜΗΣ. Από τότε δεν έχει μπει ούτε ένα ιώτα στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Μου βγήκε μόνο ο κ. Παπανδρέου με τον κ. Ραγκούση να λένε ότι έκαναν το πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ που ήταν εδώ προγραμματισμένο και βεβαίως αφού βρήκαν την ηλεκτρονική διακυβέρνηση της χώρας έτοιμη. Έκτοτε, τίποτα.
Θα πω στη δευτερολογία μου και αξίζει τον κόπο να το δει κανείς ποια ήταν τα κυριότερα έξι σημεία που περιείχε αυτό και που, αν είχαν γίνει τότε, για κανένα από αυτά που τώρα μας ζητάει η τρόικα να κάνουμε και που είναι ανέξοδα να τα κάνουμε και δεν μπορούμε να τα κάνουμε δεν θα ήμασταν υπόλογοι. Για αυτά δεν θα απολογηθεί κανείς επιτέλους; Και μιλώ πολιτικά για να μην παρεξηγούμαι. Τρία ολόκληρα χρόνια τίποτα.
Θα επανέλθω στη δευτερολογία μου και συγγνώμη για την υπέρβαση του χρόνου μου, κύριε Πρόεδρε.
(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Προκόπης Παυλόπουλος καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν έγγραφο, το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κ. Μανούσος Βολουδάκης να απαντήσει για τρία λεπτά.
ΜΑΝΟΥΣΟΣ ΒΟΛΟΥΔΑΚΗΣ (Υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Κύριε συνάδελφε, μου δίνετε την ευκαιρία να πω δύο λόγια για το πού βρίσκεται σήμερα η πραγματικά πολύ κρίσιμη αυτή πρωτοβουλία για τη δημιουργία ενός σύγχρονου κράτους στην Ελλάδα, η πρωτοβουλία που οδήγησε στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση» και βέβαια η εξέλιξη που είχε το πρόγραμμα αυτό ως σήμερα.
Δεν θα αναφερθώ στο παρελθόν. Αυτό που έχει σημασία είναι να δούμε τη σημερινή κατάσταση και τι μπορούμε να κάνουμε από εδώ και πέρα. Πρέπει να πω ότι πιστεύω πως αυτό το τόσο σημαντικό, το τόσο κρίσιμο για την πορεία της δημόσιας διοίκησης στην Ελλάδα, πρόγραμμα, έχει ακόμα την ευκαιρία να παραγάγει τα αποτελέσματα για τα οποία αρχικά σχεδιάστηκε.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε, όπως λέτε, στα 631 εκατομμύρια ευρώ με τον ανασχεδιασμό που έγινε όταν η κοινοτική συμμετοχή έπρεπε να φτάσει στο 85%. Έφτασε στα 594 εκατομμύρια και παραμένει ένα πολύ μεγάλο πρόγραμμα. Θα σας κουράσω ίσως με μερικούς αριθμούς, αλλά δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά.
Όταν παραλάβαμε αυτό το πρόγραμμα –συγκεκριμένα στο τέλος Ιουλίου, αλλά και σήμερα δεν είναι πολύ διαφορετική η εικόνα- η απορρόφηση έφτανε μόλις το 13% -οφείλω να το πω αυτό- όταν ο εθνικός μέσος όρος για όλα τα επιχειρησιακά προγράμματα του ΕΣΠΑ ήταν 41%. Έχουν προκηρυχθεί ως σήμερα έργα ύψους 276 εκατομμυρίων, δηλαδή 46% περίπου του προγράμματος.
Πρέπει να πω ότι και αυτό το πρόγραμμα, όπως όλα τα προγράμματα του ΕΣΠΑ, αλλά αυτό περισσότερο από τα υπόλοιπα, παρουσιάζει πολύ μεγάλα ποσοστά εντάξεων και όσο πηγαίνουμε προς την υλοποίηση, τόσο κατεβαίνουν τα ποσοστά για να φτάνουμε στο σημείο να ξεκινάμε εδώ από υπερδεσμεύσεις –έχουμε προσκλήσεις που φτάνουν στο 137% του προγράμματος- και τελικά να έχουμε απορρόφηση της τάξεως του 13%.
Αυτή τη στιγμή με βάση την ανάλυση της Εθνικής Υπηρεσίας Συντονισμού του Υπουργείου Ανάπτυξης περί τα 159 εκατομμύρια από το πρόγραμμα αυτό κρίνονται ότι είναι σε κίνδυνο απένταξης ή μη απορρόφησης, πιο σωστά.
Εν όψει αυτού του κινδύνου, κάναμε μια προσπάθεια, σε συνεννόηση με την Εθνική Υπηρεσία Συντονισμού του Υπουργείου Ανάπτυξης, να αναδιατάξουμε το πρόγραμμα. Ζητήσαμε εμείς να μεταφερθούν 82 εκατομμύρια ευρώ σε άλλο πρόγραμμα του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, στο ΕΠΑΝΑΔ, για δράσεις που θα στηρίξουν την απασχόληση των ανέργων νέων, δράσεις που έχουν γρήγορη απορρόφηση και μπορούν να μας διορθώσουν σε μεγάλο βαθμό τη συνολική απορρόφηση και να έχουν και ένα πρακτικό αποτέλεσμα.
Παράλληλα ανασχεδιάζουμε τα ίδια τα ενταγμένα έργα, ούτως ώστε να περιορίσουμε προϋπολογισμούς σε πιο ρεαλιστικά δεδομένα, εξοικονομώντας περίπου 50 εκατομμύρια που μπορούν να πάνε για να καλύψουν το κενό που θα δημιουργηθεί από τη μεταφορά των πόρων.
Πέραν αυτού, σε συνεννόηση με τους τελικούς δικαιούχους, συζητάμε την απένταξη –εμείς οι ίδιοι- έργων της τάξεως περίπου των 20 εκατομμυρίων ευρώ, τα οποία ενετάχθησαν μεν, κάποια απ’ αυτά συμβασιοποιήθηκαν κιόλας, παρουσιάζουν όμως, πέντε χρόνια μετά την έναρξη του προγράμματος, μηδενική απορρόφηση και κάποια απ’ αυτά δεν φαίνεται να είναι και αυτά που πραγματικά χρειάζεται η χώρα στις σημερινές συνθήκες.
Στη δευτερολογία μου ενδεχομένως, θα μπορέσω να πω περισσότερα γι’ αυτά. Θα ήθελα, όμως, να τονίσω ότι σχεδιασμός παραμένει να ολοκληρωθούν όλα τα μεγάλα έργα, τόσο της πληροφορικής που συνδέονται με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, όσο και αυτά που συνδέονται με το σχεδιασμό και την αναδιοργάνωση της δημόσιας διοίκησης.
Όλα δε αυτά τα μεγάλα έργα θα έχουν προκηρυχθεί μέσα στο 2012. Αυτός ο στόχος είναι εφικτός. Ακόμα και ο ανασχεδιασμός των έργων, στον οποίο προαναφέρθηκα, δεν θα θίξει την ουσία και την αποτελεσματικότητα των έργων.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Το λόγο έχει ο συνάδελφος κ. Παυλόπουλος για τρία λεπτά.
ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ: Γι’ αυτό, κύριε Υπουργέ, σας μίλησα, ακριβώς επειδή κάνετε αυτήν την προσπάθεια, δηλαδή επειδή προσπαθείτε να περισώσετε ό,τι μπορείτε. Δεν είναι βέβαιος όμως ότι, με την κατάσταση που επικρατεί και με τις δυνατότητες εθνικής συμμετοχής που έχουμε σήμερα, θα τα καταφέρετε.
Προς Θεού, πείτε την αλήθεια και βγάλτε από πάνω σας μια ευθύνη την οποία δεν μπορείτε να φέρετε. Γιατί αν χαθούν κοινοτικά λεφτά σε αυτόν τον κρίσιμο τομέα, σε σας θα λένε ότι φταίτε. Εσείς κυβερνάτε τον τόπο. Γι’ αυτό έκανα αυτή την ερώτηση, ακριβώς γιατί ήξερα την απάντηση, αφού παρακολουθώ εκ του σύνεγγυς αυτό το πρόγραμμα όλα αυτά τα χρόνια, από την αντιπολίτευση ακόμα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επειδή πρέπει να ενημερώνουμε τη Βουλή μέσω του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου, θέλω να πω ότι από τα είκοσι έργα «σημαίες» αυτού του προγράμματος, ούτε ένα δεν μπήκε μπροστά. Και αυτά που «έτρεξαν» δεν είχαν καμία σχέση με το αρχικό πρόγραμμα. Ήταν η αμηχανία τους να απορροφήσουν οτιδήποτε μπορούσαν, αλλά χωρίς κανέναν προγραμματισμό.
Αναφέρω έξι σημεία μόνον του αρχικού προγραμματισμού, τα οποία ήταν έτοιμα να αρχίσουν και τα σταμάτησαν. Πρώτον, ναι ή όχι, κύριε Υπουργέ, ένας από τους μεγαλύτερους άξονες αφορούσε την περαιτέρω ανάπτυξη της Διαφάνειας, δηλαδή την περαιτέρω, αν θέλετε, προώθηση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης όχι μόνο μέσω του Προγράμματος «Σύζευξις», που σημαίνει οριζόντια τομή της δημόσιας διοίκησης, αλλά και του «ΕΡΜΗΣ», που σημαίνει τη δυνατότητα του πολίτη να επικοινωνεί, να ενημερώνεται ευθέως και να κάνει ηλεκτρονικά τις αιτήσεις του; Ούτε μία γραμμή δεν έχει μπει από τότε, ενώ το Πρόγραμμα αυτό σήμαινε ότι σήμερα θα είχαν ολοκληρωθεί όλα αυτά, δηλαδή η ηλεκτρονική επικοινωνία του πολίτη, για να μην μπαίνει χέρι πουθενά, από τις εφορίες μέχρι οπουδήποτε, και για να μην υπάρχει ο ενδιάμεσος και το «φακελάκι». Και τώρα βολοδέρνουμε!
Δεύτερον, τα «one stop shop» μέσω των ΚΕΠ. Πού είναι τα ΚΕΠ, κύριε Υπουργέ; Πώς τα άφησε η Κυβέρνηση Καραμανλή και πού είναι σήμερα; Καταρρέουν, ναι ή όχι; Σε ποιο σημείο βρίσκεται το θέμα το οποίο σχετίζεται με την επιτάχυνση των πιστοποιητικών; Ακούγατε την ερώτηση προς τον κ. Σταϊκούρα προηγουμένως. Είναι αιώνιο το πρόβλημα! Κατά 50% ήταν προγραμματισμένο να μειωθεί ο χρόνος. Δεν έγινε τίποτα.
Οι συγχωνεύσεις ήταν από τα «έργα-σημαίες», ναι ή όχι; Αυτό δεν μας ζητάνε σήμερα; Θα μου πείτε: «τι έκανε η Κυβέρνηση Καραμανλή;» Εκατόν δεκαέξι ταμεία είχε βρει και χωρίς να είναι υποχρεωμένη από καμία τρόικα πήγε και τα έκανε δεκαέξι και ξεκινήσαμε άλλους διακόσιους πενήντα εννιά φορείς το Μάιο του 2009. Τι έγινε; Όσον αφορά αυτούς τους διακόσιους πενήντα εννιά φορείς που προγραμματίσαμε και τους ανακοινώσαμε, τι συνέβη αυτά τα τρία χρόνια; Και τώρα τρέχουμε να συγχωνεύσουμε τι;
Θέμα αξιολόγησης προσωπικού: ήταν βασικός άξονας η αξιολόγηση, χωρίς να μας το ζητάει καμία τρόικα, διότι ήταν ανάγκη εκσυγχρονισμού του ελληνικού κράτους, ναι ή όχι;
Τελειώνω, κύριε Πρόεδρε, με δυο τομείς τεράστιας σημασίας. Το ζήτημα του Υπουργείου Υγείας, όλο το ζήτημα το οποίο σχετιζόταν με το φάρμακο, ήταν «έργο-σημαία», ναι ή όχι; Πώς τρέχουμε τώρα για τον ΕΟΠΥΥ και τι γίνεται; Από τότε φαίνονταν αυτά. Τα ξέραμε, τα είχαμε δει και δεν τα αφήσαμε να λιμνάσουν. Όμως τα παράτησαν στην κυριολεξία και σε ό,τι αφορά τις διαδικασίες και σε ό,τι αφορά τον ιδιωτικό έλεγχο.
Τέλος, είναι και το ζήτημα του Υπουργείου Κοινωνικής Ασφάλισης. Ο μεγαλύτερος άξονας ήταν αυτός, προς δύο κατευθύνσεις: πρώτον, το θέμα του εξορθολογισμού των ασφαλιστικών ταμείων που εν τω μεταξύ είχαν γίνει, ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν μετά τη συγχώνευση καλύτερα και -το κυριότερο- την επιτάχυνση της έκδοσης των πιστοποιητικών και ιδίως των συντάξεων κατά 50%, μαζί με τη μείωση του διοικητικού κόστους, που ήταν ένα άλλο «έργο-σημαία». Δεν έγινε απολύτως τίποτα. Κι αυτά –το τονίζω- με 631 εκατομμύρια ευρώ που πήραμε από την Ευρωπαϊκή Ένωση, με σύμβουλο τον ΟΟΣΑ, έτοιμα να γίνουν. Επί τρία χρόνια ο κ. Ραγκούσης μεταρρύθμιζε τη δημόσια διοίκηση μέσω του «Καλλικράτη», για να καταρρέει σήμερα η Τοπική Αυτοδιοίκηση! Και δεν μιλάει κανείς γι’ αυτό. Σας το είπα ότι σε λίγο θα λένε: «τα δύο μεγάλα κόμματα που έφεραν τον τόπο εδώ που τον έφεραν». Δεν είναι όμως τα δύο μεγάλα κόμματα. Δεν ξέρω αν ορισμένοι ανέχονται να λέγεται αυτό, αλλά εγώ δεν πρόκειται να το ανεχθώ και θα το επισημαίνω στη Βουλή με κάθε ευκαιρία.
Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κ. Βολουδάκης για τρία λεπτά.
ΜΑΝΟΥΣΟΣ ΒΟΛΟΥΔΑΚΗΣ (Υφυπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Κύριε συνάδελφε, κατανοώ την αγωνία σας. Είναι απολύτως κατανοητή, γιατί είναι δικός σας ο σχεδιασμός στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Διοικητική Μεταρρύθμιση» αλλά και γιατί, μιας και μιλάμε για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, το πιο σημαντικό έργο που έχει γίνει, που ακόμη ούτε έχει αξιοποιηθεί όσο πρέπει ούτε είναι κι όσο πρέπει γνωστό, είναι η εθνική διαδικτυακή πύλη, ο «ΕΡΜΗΣ», που έγινε επί των ημερών σας. Σας διαβεβαιώ όμως και πάλι ότι τίποτα από τα σημαντικά δεν θα χαθεί, κανένα από τα μεγάλα έργα δεν θα χαθεί.
Δεν έχω το χρόνο να μιλήσω εκτενώς για όλα όσα αναφερθήκατε, αλλά θα ήθελα επιγραμματικά να αναφέρω ποια είναι τα έργα στα οποία ρίχνουμε όλο το βάρος μας, ούτως ώστε να μην χαθούν, έστω και με τις σημερινές συνθήκες, έστω κι αν σήμερα καλούμαστε να απορροφήσουμε σε δύο χρόνια το 87% του Προγράμματος όταν σε πέντε χρόνια απορροφήθηκε το 13%. Νομίζω ότι οι αριθμοί είναι πολύ ξεκάθαροι. Ακόμη κι αν βάλουμε και την παράταση του Προγράμματος και πάλι η σύγκριση των ρυθμών είναι συντριπτική. Είναι γεγονός ότι πέρασε πολύς χρόνος και θα έπρεπε να υπάρχει πολύ γρηγορότερη απορρόφηση.
Όσον αφορά την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, στην οποία κάνατε ειδική αναφορά, το μεγάλο έργο της διαχείρισης των σχέσεων πολίτη-κράτους, αυτό που ονομάζεται με το αγγλικό ακρωνύμιο CRM και το οποίο θα πατήσει πάνω στην υποδομή του «ΕΡΜΗ», της εθνικής διαδικτυακής πύλης, είναι πρώτη προτεραιότητα.
Ήδη δουλεύουν ομάδες εργασίας και, όπως είπα και πριν, θα έχει προκηρυχθεί εντός του έτους το ίδιο το έργο για την ηλεκτρονική διαχείριση των δημοσιονομικών, για την ηλεκτρονική συνεργασία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους με τα Υπουργεία, αυτό που ονομάζεται ERP.
Ακόμα, η διαχείριση του ανθρωπίνου δυναμικού που θα πηγαίνει χέρι-χέρι με την προσπάθεια της αξιολόγησης των στελεχών είναι επίσης ένα από τα έργα που εντός του έτους θα έχει προκηρυχθεί και βέβαια και στον τομέα των υποδομών η ενιαία βάση δεδομένων, το κοινό Data Center –έτσι λέγεται και στη δική μας πρακτική- το έργο που έχει ονομαστεί G-Cloud και αφορά τη δημιουργία μιας κοινής βάσης δεδομένων για όλο το δημόσιο, όπου θα δημιουργηθεί και η σκληρή υποδομή αλλά και η υπολογιστική υποδομή πάνω σε αυτό, ώστε να μπορεί το δημόσιο να αποθηκεύει και να διαχειρίζεται δεδομένα κατά ενιαίο τρόπο.
Και βέβαια δεν ξεχνούμε τα έργα που δεν είναι έργα πληροφορικής, έχουν όμως πολύ μεγάλη σημασία για την αναδιοργάνωση του κράτους, όπως είναι αυτό στο οποίο αναφερθήκατε, οι συμφωνίες-πλαίσιο για τη μελέτη και την εφαρμογή των έργων των καταργήσεων και συγχωνεύσεων των φορέων, το επιτελικό κράτος και άλλα πολλά.
Είναι γεγονός ότι βρισκόμαστε σήμερα σε μια πολύ δύσκολη συγκυρία. Έχουμε όμως τη δυνατότητα, επανασχεδιάζοντας, απλουστεύοντας διαδικασίες και επανασχεδιάζοντας τα ίδια τα προγράμματα σε προϋπολογισμούς που θα λαμβάνουν υπ’ όψιν τους και τις σημερινές συνθήκες της αγοράς που επιτρέπουν και μειώσεις κόστους, να πετύχουμε –με αυτά τα δεδομένα- την υλοποίηση των σημαντικών έργων μέσα στο χρόνο και να είστε βέβαιος ότι εργαζόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση και πιστεύουμε ότι ναι, μπορούμε να πετύχουμε να μην χαθεί κανένα από τα σημαντικά έργα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αθανάσιος Νάκος): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.